Inblickar i skrivarpedagogens vardag – 1

Våren 2012. Amatörteaterns riksförbund i stockholms län har bestämt sig för att arbeta på ett tema. Ett antal grupper ska göra egna föreställningar om tjejers användande av våld i konflikter. Och det är grupperna och deras pedagoger som ska skriva manusen. Det här jobbet gav mig en av mina roligaste undervisningshelger på mycket länge.

Utmaningen var att ge den teoretiska grunden för hur man bygger upp en pjäs i en situation där grupperna, skrivprocesserna, idéerna och ambitionerna var vitt skilda och drog iväg på helt skilda vägar. Så jag varvade in teorin mellan olika skrivövningar som var tänkta att också fungera i grupperna sen.

Söndagen satte jag av en del tid åt att vi gemensamt provade på textimprovisation. Att sätta halva gruppen med penna och block framför en mindre grupp som arbetar med improvisationer på golvet skapar dels improviserade repliker som skrivs ner, men också mycket mer. Det författarna ser och skriver ner är en del av deras fria skapande och jag tror att byggandet av manusen startade redan där. I september är det dags för utbildningshelg 2 när vi arbetar direkt med de separata projekten, peppar, skriver, och hittar lösningar framåt.

Foto Sebastian Wiklund