Tredje delen av min diplomkurs i myter, story och poetik har fått namnet Glorious Distortions. En vandring till närbelägna staden Totnes får mig i rätt stämning, i kyrkan finner jag en bevingad häst. Sagostämningen är på plats. Klassen som tar emot mig mixar tät inbördes sammanhållning och stor värme i att ta emot oss som är nya. På grund av en konflikt med stiftelsen som äger byggnaderna vi hittills vistats i har kursen i år flyttat ner till Schumacher College. En mer hemlik miljö och snart står jag i köket och rör om i jättegrytan som ska bli curry åt 60 personer.
Nya klassen tar med mig ut i skogen och upp i en märklig konstruktion som låter oss stå som i en tratt och titta upp mot redwoodträdens tak.Snart ska vi dyka in i kursens innehåll, vi har hunnit fram till medeltiden och så tar vi med Shakespeare också, eftersom Valentin Gerlier, vår lärare, vill visa oss på hur han avslutar en epok. Ett skifte från mytens tid till modernitetens tid avslutas efter Shakespeare menar han, och vi dyker in i (och gestaltar) A Winter’s Tale med mytglasögonen på oss.
Poeten Ted Hughes publicerade i början av 90-talet sitt stora verk Shakespeare and the Goddess of Complete Being där han spårar det mytologiska innehållet i pjäserna, och den boken har rest med mig på vägen hit. För svår att helt förstå, för tjock att helt läsa (för mig) och mycket underbar att bläddra omkring i.
Men först Dante. Hela mitt liv har jag hört talas om den gudomliga komedien, men aldrig ens öppnat en bok med diktverket i. Och nu får jag en introduktion som heter duga. Det jag inte hunnit säga ännu är att vår kurs inte är en litteraturvetenskaplig sådan, i alla fall inte bara. Det är också en konstnärlig utbildning, och framförallt är inställningen till verken vi studerar annorlunda än på tidigare undervisning jag varit med om. Här är målet att lära känna kärnan i berättelserna, gärna på ett så kroppsligt sätt som möjligt. Vi jämför översättningar och petar i vokabulär, men hela tiden på ett sätt som får tanken att flyga eller kroppen att känna nånting. Jag vet att jag låter löjligt positiv här men känslan av privilegium när vi vandrar runt med poeten Alice Oswald i trädgården utanför Dartington Hall är intensiv.
Vi hör henne återberätta delar av Dantes resa i skärseld och paradis med stenblock och trädstammar som hjälp, och jag får veta att Beckett som jag läst hela mitt yrkesliv var besatt av ett människoöde i Dante’s Purgatory; På vägen upp mot skärselden ser Dante en man sitta i fosterställning intill en stor sten. Det är Belacqua, som sköt upp sin försoning med Gud. Jag kan vänta med det till sista ögonblicket verkar han ha tänkt, och därför får han sitta där lika länge som han väntade med försoningen. En livstid där intill stenen innan han släpps in i skärselden.
Jag har ju alltid vetat att Beckett har en relation till väntandets konst. Nu har jag också en relation till Belacqua, och stenblocket där han sitter ihopkrupen har också fått ett syskonstenblock, i trädgården i Dartington.
Och med alla nya relationer till både texter, myter och människor far jag hem för att skriva uppsats, och göra ett konstnärligt projekt. Det senare är precis som mina tidigare konstnärliga projekt ett väldigt associativt sökande, lekfulla experiment i konstarter jag inte behärskar, trevande försök att formulera tankar jag knappt ens hunnit tänka än. Här intill har jag vävt i papper och garn, i en trädklyka som påminner mig om hjorthornet som Herne the Hunter bär på sitt huvud. Men han är ett spöke, och varför jag faktiskt drömde en natt att jag själv hade horn växande ut ur mitt huvud kan väl ingen förklara. Att vara i en process som tillåter mig att använda associationer utan att ha en aning om vart jag är på väg är befriande. Roligt och lekfullt. Men det är också svårt och läskigt att plötsligt efter ett långt och nästan stadigt yrkesliv börja göra saker man inte alls kan, på ett språk man inte behärskar. Så hjärtat bor lite i halsgropen. Men det är det värt för att få sin inre värld befolkad med alla dessa gestalter ur vårt gemensamma mytologiska skafferi.
(Tidigare glimtar från Dartington finns från 2021, 2022 (mest innehållsrik och utförlig!) och 2023)