Följande pjäser har jag specialskrivit för barn- eller ungdomsgrupper, förutom att dom passar för en barnpublik så är dom alltså tänkta att spelas av barn, eller som i fallet Star People av ungdomar. Några pjäser tänkta för en äldre barngrupp passar också fint för en ungdomsgrupp som vill spela för barn.
DÖRREN TILL MISSANTROPIA
Det är inte helt lätt att vara en av dom nya småänglarna som ska hålla koll på människornas värld. Särskilt inte när de ser hur några av barnen i fröken Princips internatskola har det. De hatar att gå där. Fullt med mobbare och fröken gör inget åt saken för hon tycker att ”Lite får man tåla”. Så när barnen en dag försöker komma undan sina mobbare genom att gömma sig i en kartong öppnar en av småänglarna en portal till en annan värld. Egentligen får dom inte öppna portaler hur som helst så de stänger den snabbt igen. Barnen är fast i en annan värld och till råga på allt i en värld befolkad av kattmänniskor som inte gillar folk som inte har svans. Så nu ser det mycket dystert ut. Men vem är egentligen den där flickan med låtsassvans som försöker varna barnen innan de hamnar i kattmänniskornas fängelse? Och är det sant det där som sägs att Fröken Princip har en försvunnen dotter och gråter på nätterna? I pjäsen Dörren till Missantropias spännande avslutning lyckas småänglarna reda ut det dom ställt till med, men utan dom modiga barnen som är lojala med nyfunna vänner så hade slutet inte blivit så lyckligt och julen inte lika glad. Skriven för barngrupp, passar allra bäst för 10-14 skådespelande barn men går att anpassa för fler, lämplig ålder är 9-13 år. Fungerar fint för grupper som provar manus för allra första gången om man kan hantera speltiden som är ca 35 min. Finns i ATR:s manusbibliotek.
Läs ur Dörren till Missantropia här:
FJÄRILSEFFEKTEN
Yoshi tror inte att en liten människa kan ändra på nånting, så det spelar ingen roll vad hon skriver på sin skrivplatta. Det kommer ändå alltid att vara samma personer som bestämmer i klassen och trycker ner dom andra. Och världen kommer ändå gå under av all miljöförstöring. Men så en dag händer nånting som vänder upp och ner på allt. Det dyker upp nya personer i klassen, den ene heter Valdemar och verkar komma från riddartiden eller nånting och den andra heter Sam och försöker förtvivlat få igång ett underligt föremål, en dodekatron. En tidsresa har gått alldeles fel och när barnen ska försöka rätta till situationen så blir det ännu värre. Taylor och Senja som brukar stå lite försiktigt vid sidan av måste vara modiga på riktigt och Andy begriper till slut nånting om vad som är viktigt, mer än att bara göra som Alexis säger. Pjäsen leker med paradoxerna i tidsresor och manuset har 16–18 karaktärer i sin ursprungsversion men det är flexibelt skrivet både vad gäller kön och gruppstorlek. Det passar allra bäst till en grupp på 13–18 personer och lämplig ålder för de spelande barnen kan vara 10–14 år eller en åldersblandad ensemble. Speltid ca 40–45 minuter. Finns i ATR:s manusbibliotek.
Läs ur Fjärilseffekten här:
BÄSTA FYRAN
Bästa Fyran är en specialversion för amatörer/äldre barngrupp av min pjäs Sally och Simmarna. I dataspelet SIMS kan Sally drömma sig bort, där har hon en rockpojke som vän. I skolan däremot har det börjat en ny tjej, som också heter Sally. Som älskar att simma, precis det som Sally inte kan. Nya Sally får alla klasskamraterna att börja träna inför simtävlingen Bästa Fyran. Allt skruvas till när Mamman och Pappan köper Sally ett nytt spel på blocket, på billigaste möjliga vis. En underlig kopia av SIMS är det verkligen, och Sallys mamma som spelar i smyg hamnar rakt ner i grannarnas stora swimmingpool i spelet, och det finns ingen stege att klättra på. Liemannen står redan där och om ingen räddar henne så kommer hon att drunkna. Temat i denna enaktare på ca 45-50 minuters speltid är självkänsla och pjäsen tillåter vissa dubbleringar, passar en ensemble på cirka 9-13 skådespelare , från ca 12 år och uppåt där några roller har relativt mycket text– passar för en publik i åldern 7-12 år eller som familjeföreställning. Innehåller två sångtexter. Finns i ATR:s manusbibliotek.
Läs ur Bästa Fyran här:
SKEPPET STJÄRNAN
Skeppet Stjärnan är en specialversion för amatörer/ äldre barngrupp av min pjäs Stjärnpojken. En skolklass återberättar händelserna som utspelade sig när Edgar börjat i deras klass, han som Lukas döpte till Stjärnpojken för han bara ville prata om rymden hela tiden. Lukas har sina egna problem. Han kommer i kläm mellan fröken och de andra i klassen och till slut går alltsammans ut över Edgar som flyr upp på skolans tak mitt i iskalla vintern. En blandning av spelscener, berättarteater och körpartier för ett flexibelt antal skådespelare. Den passar för en grupp teatervana 11-14åringar eller av en ungdomsgrupp som vill spela för mellanstadiet. Den är flexibelt utformad för att passa 7-11 skådespelare och det går att byta kön på vissa karaktärer. Speltiden ligger nånstans mellan 45-50 minuter. Finns i ATR:s manusbibliotek.
Denna pjäs kan du läsa i sin helhet, se här!
BRONSMANNEN
Det börjar som en vanlig dag på superhjälteskolan. Som vanligt är elevernas föräldrar, som också är deras lärare, ute på uppdrag för att rädda mänskligheten. Och som vanligt blir det stökigt när eleverna ska testa sina krafter på varann. Lex, som är dotter till rektor Marcus, vet inte ens om hon har nån superkraft. Inte förrän hon sitter utanför rektorsexpeditionen och genom väggen råkar få höra vad hennes pappa egentligen håller på med. Till en början är barngruppen splittrad, men tillsammans lyckas de med hjälp av sina superkrafter avslöja vad som pågår. Marcus är i själva verket den ganska misslyckade superhjälten Bronsmannen, och nu har han lurat iväg barnens föräldrar in i en dödlig fälla. Han får över ett av barnen, den mäktiga Mika, på sin sida och ett tag ser det mörkt ut, men den nya vikarien, Stålsyrran, ställer sig på barnens sida. När kampen är över och föräldrarna är räddade tar Stålsyrran över som rektor. Och barnen har fått nya relationer både till sina egna krafter och till varann. Den passar för 11-13 skådespelande barn men går att anpassa för fler, lämplig ålder är 10-14, eller ungdomar som vill spela för barn. Speltid ca 40 min. Finns i ATR:s manusbibliotek.
Läs ur Bronsmannen här:
DJÄVULENS TRE HÅRSTRÅN – Denna berättelse från Bröderna Grimms sagosamlingar har dramatiserats för att spelas av antingen en grupp i 10-15årsåldern eller en åldersblandad ensemble. Kryddad med humor och lite metateater berättas här om turpojken som spåddes att gifta sig med Kungens dotter. Kungen själv står butter med en åra i handen och kommenterar berättelsen om hur han på alla sätt och vis försökte ta livet av pojken. Först genom att kasta honom i floden, sen genom att skicka honom genom rövarskogen till slottet med sin egen dödsdom i ett förseglat brev. När fattigpojken tack vare sin tur och sin frimodighet kommit till slottet och vunnit prinsessans hjärta skickar Kungen honom på det ultimata dödsbringande uppdraget, att hämta tre guldhår från Djävulens huvud. Naturligtvis klarar turpojken också denna sista prövning och Kungen får sitt straff. Skriven för barngrupp eller åldersblandad ensemble, passar för 12-30 skådespelare. Speltid 40-45 minuter. Det finns roller för små barn men det behövs också några äldre/ mer erfarna skådespelare. Finns i ATR:s manusbibliotek.
Läs ur Djävulens tre hårstrån här:
STAR PEOPLE – är skriven för ungdomsgrupp eller åldersblandad ensemble – var en del av LÄNK 2016 och finns utförligare beskriven här: